حسابداری نوین

گروه آموزشی حسابداران حرفه‌ای ایران

حسابداری نوین

گروه آموزشی حسابداران حرفه‌ای ایران

آزمون تاثیر گذاری سیاست مالی بر رشد اقتصادی

بررسی تاثیر سیاست‌های مالی دولت بر رشد اقتصادی ایران در دوره زمانی ۱۳۳۸ تا ۱۳۸۲

دریافت مطلب

سوالات آزمون حسابداران رسمی ایران

سوالات آزمون ورودی عضویت در جامعه حسابداران رسمی ایران

 سال ۱۳۸۵

دریافت سوالات

پیشنهاد استفاده از حساب ذخیره ارزی برای جذب منابع مالی پروژه‌های

رییس کمیسیون انرژی مجلس پیشنهاد استفاده از حساب ذخیره ارزی برای جذب منابع مالی پروژه‌های انرژی کشور را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کمال دانشیار اظهار کرد: به جای این‌که موجودی حساب ذخیره ارزی را خرج هزینه‌های جاری کنیم، می‌توان از آن برای تامین منابع مالی پروژه‌ها استفاده کرد و می‌توانیم در مشارکت با بانک‌های خارجی 10 درصد سرمایه پروژه‌ها را از این حساب پرداخت کنیم و 90 درصد از بانک‌های خارجی وام بگیریم تا توان حساب 10 برابر شود.

وی با بیان این‌که برای چشم‌انداز 20 ساله باید 3 هزار و400 میلیارد دلار در کشور سرمایه‌گذاری انجام شود، افزود: این سرمایه‌گذاری در بخش انرژی 600 میلیارد دلار خواهد بود؛ یعنی این که سالانه باید 30 میلیارد دلار در بخش انرژی سرمایه‌گذاری شود تا نیازهای کشور را پاسخ دهیم.

منبع

شفافیت بودجه ای و نقش حسابداری دولتی

در زمانهای دور بودجه منحصر به دخل و خرج دربار می‌شد. به عبارت دیگر درامدهای یک کشور، درامد پادشاه و هزینه­های آن هزینه‌ پادشاه محسوب می­شد و خودکامگان نیز هیچ لزومی برای پاسخدهی در مورد دخل و خرج کشور نمی­دیدند. اولین نشانه­های پاسخ‌خواهی با شورش اشراف انگلستان علیه پادشاه و صدور منشور کبیر (مگنا کارتا) ظاهر شد. مطابق این منشور پادشاه نمی­توانست بدون مشورت با اشراف، مالیاتی وضع کند و در مورد چگونگی هزینه شدن مالیاتها نیز ملزم به پاسخگویی می‌شد.

پاسخگویی یا حسابدهی به معنی پاسخگو بودن یک کارمند، نماینده یا هرکس دیگر در باره وظیفه­ای که به وی واگذار شده یا کاری که انجام داده است می­باشد. ایفای این مسئولیت با استناد به مدرک یا مدارکی است که شناسایی فرد انجام­دهنده کار را امکانپذیر می­کند. میزان مسئولیت براساس وجه نقد، آحاد اموال یا هر معیار از پیش تعیین شده دیگری اندازه‌گیری می‌شود.

برای دولت مدرک یادشده در بالا، سند بودجه است. وظیفه واگذار شده، اجرای بودجه مصوب مجلس است و پاسخدهی در مورد آن با ارائه گزارش عملکرد سالانه بودجه محقق می­شود.

سابقه پاسخ­خواهی و متقابلا‌ً بودجه در ایران به زمان مشروطیت برمی­گردد. اولین بودجه تاریخ ایران در زمان وزارت صنیع‌الدوله (1289خورشیدی) در دوره دوم قانونگذاری تهیه و تقدیم مجلس شد. البته سرنوشت اولین بودجه‌نویس ایران این بود که پیش از تقدیم بودجه به مجلس ترور شود (شاید به جرم پاسخ‌خواهی).

منظور از شفافیت بودجه کیفیت اطلا‌عات بودجه­ای و قابلیت آن در پاسخگویی بهتر به مردم است. براساس یکی از تعریفها، شفافیت بودجه­ای یعنی:«اطلا‌عات ارائه شده در رابطه با گزارشهای مالی و عملیاتی بودجه به مجلس و مردم، باید کیفیت اجرا و عملکرد دولت را آشکار نماید». شفافیت بودجه­ای پاسخگویی را تقویت می­کند و ریسک سیاسی متناظر با اصرار بر سیاستهای خلا‌ف منافع ملی را افزایش می­دهد و بدین ترتیب بر میزان اعتبار بودجه می­افزاید. همچنین حمایت عمومی از سیاستهای کلا‌ن اقتصادی را باعث می­شود. در نقطه مقابل، مدیریت غیرشفاف بودجه ممکن است به بی­ثباتی ناکارایی یا تشدید نابرابری منجر شود. در دهکده جهانی، بحران بودجه در یک کشور ممکن است به صورت بالقوه به کشورهای دیگر سرایت کند، به همین دلیل موضوع یادشده اهمیت بین­المللی یافته است به­طوری که کمیته موقت هیئت رئیسه صندوق بین‌المللی پول (IMF) در پنجمین نشست خود در 16 آوریل 1998 ضوابط لا‌زم­الاجرا برای شفافیت بودجه­ای را تصویب و اعلا‌م کرد.

 

منبع

اقداماتی در جهت سلامت سازمانی

 خلاصه‌ای از مقاله:

در سازمان­های نوظهور استفاده از تکنولوژی نوین ،افزایش آگاهی مصرف کننده، روند جهانی سازی و سرمایه گذاری بر اثر فشارهای ناشی از رقابت در حال افزایش هستند.

این قضیه مشمول شرکتهای دولتی و خصوصی نیز شده است به نحوی که آنها تحت فشار افزایش بهره وری و اثربخشی بسر می برند.
به منظور افزایش اثربخشی و بهره وری, سازمانها مبادرت به اتخاذ استراتژیهایی اعم ازباز مهندسی ساختار[1]، تولید ناب[2]، کوچک سازی[3]، دوایر منعطف[4] و تاکید برکارگروهی جهت افزایش کیفیت و کمیت محصول همراه با کاهش هزینه ها نموده اند.
همزمان با شروع این استراتژیها تحقیقات دیگری به اهمیت مساله سلامتی کارکنان در نتیجه این اقدامات سازمانی توجه نشان دادند. درگذشته توجه تحقیقات سلامت سازمانی به محیط فیزیکی کار معطوف بود اما تحقیقات جدید مولفه های روانی محیط کار را بیشتر مورد تاکید قرار دادند.
محققان دریافتند که اینچنین اقدامات سازمانی بوجود آورنده مفاهیم:  کنترل شغل، الزامات روانی کار، حمایت اجتماعی، امنیت شغلی که به ترتیب اثرگذار بر جسم و روان کارکنان می باشند، هستند.
 بنابراین امروزه این امکان وجود دارد که استراتژیهای کاهش هزینه و افزایش بهره وری تاثیرات منفی بر سلامتی کارکنان در کشورهای صنعتی بگذارد.
اتخاذ تصمیمات مرتبط با کاهش هزینه و افزایش بهره وری ممکن است در کوتاه مدت منجر به افزایش هزینه های مالی و انسانی گردد.
بنابراین می­بایست محققان عواقب ناشی از این گونه تصمیمات را به آگاهی گروهها و تصمیم گیرندگان در کار برسانند, تا آنها ضرورت تعیین  فعالیتها و فرآیندهای دراز مدت مرتبط با موضوع سلامت و بهره وری هستند احساس کنند.
این مقاله در صدد آن  است که پلی بین علاقه مندان به موضوع افزایش بهره وری سازمانی و علاقه مندان به موضوع سلامت کارکنان ایجاد کند.
فرض بر این است که سلامت و بهره وری محیطهای کاری بصورت توامان از طریق مشارکت کارکنان در طول کلیه فرآیندهای تغییر و بهبود سازمانی صورت می پذیرد.
در ادامه 10 مشخصه از محیطهای کاری سالم بر اساس نتایج تحقیقات اخیر که در ارتباط با کار و سلامتی انجام شده اند عنوان می گردد. این فهرست همچنین مبین این واقعیت هستند که سازمانها بایستی این استراتژیها را دنبال کنند چرا که آنها برای سلامتی کارکنان بسیار مهمند. همچنین دلیلی هستند بر اینکه باور کنیم در نظر گرفتن این اقدامات منجر به افزایش بهره­وری و موفقیتهای اقتصادی سازمانها می گردد.
 هدف این نیست که به دنبال نسخه پیچ کردن یکسری سیاستها باشیم, بلکه هدف اینست که باور کنیم این استراتژیها باید از طریق مساعدت بین احزاب و تصمیم گیرندگان محیطهای کاری توسعه یابند.
 
 

دانش حسابداری بهای تمام شده در کشور مورد بی‌توجهی قرار گرفته است

دبیر علمی همایش «بهای تمام شده، ابزار ارتقای بهره‌وری» گفت:"بی‌توجهی به اهمیت ارزیابی عملکرد مدیران و زیان فرصت‌های از دست رفته، از عمده دلایلی است که سبب شده دانش حسابداری بهای تمام شده در کشور به طور جدی مورد توجه قرار نگیرد."

دکتر یدا... مکرمی در آستانه برپایی این همایش افزود:"دامنه کاربرد حسابداری بهای تمام شده یا صنعتی در جهان بسیار گسترده است."

دبیر همایش «بهای تمام شده، ابزار ارتقای بهره‌وری»، اظهار داشت:"در شرایط کنونی کشور ما، گرایش مدیران به تصمیم‌گیری بر مبنای اطلاعات بیشتر شده و فناوری اطلاعات، امکانات گسترده‌ای برای تولید اطلاعات فراهم آورده که در نتیجه، نیازهای اطلاعاتی مدیران نسبت به گذشته بسیار پیچیده‌تر و متنوع‌تر شده است." وی یادآور شد:"جامعه حسابداری زمانی می‌تواند به این نیاز پاسخ مناسب دهد که امکان استفاده از دانش نوین حسابداری صنعتی را فراهم آورده‌و شرایط را برای به‌کارگیری فنون هزینه‌یابی در محیط فعالیت‌های اقتصادی ارتقا بخشد تا مدیران بتوانند، از محصول این رشته نیازهای اطلاعاتی خود را تأمین کنند."

 

 

منبع